نمایش 1–12 از 42 نتیجه

کمپرسور کولر گازی و داکت اسپلیت

در این مقاله قصد داریم به معرفی کمپرسور کولر گازی و داکت اسپلیت، انواع آنها و کاربردشان بپردازیم. تا آگاهی شما از این محصول افزایش یابد تا بتوانید در هنگام خرید موتور کولر گازی انتخاب دقیق و درستی را داشته باشید.

کمپرسور کولر گازی

کمپرسور کولر گازی یکی از قطعات اصلی کولر گازی است که به خنک‌کنندگی محیط شما کمک بسیاری می‌کند؛ این دستگاه که در واقع قلب کولر گازی محسوب می‌شودباید در فضای بازی قرار بگیرد تا وظیفه خود را که فشرده سازی مبرد گاز خنک‌کنندگی یک سیستم است را به خوبی انجام دهد.

کمپرسورها وظیفه دارند که یک سیال (گاز یا مایع) را فشرده کرده و به انرژی تبدیل کنند؛ آنها در انواع چیلرها، مینی چیلر، کولرهای گازی، داکت اسپلیت و اسپلیت مرکزی وجود دارند که یک سیال را به انرژی پتانسیل فشاری، گرانشی و یا جنبشی تبدیل می‌کنند.

انواع کمپرسورهای کولر گازی

انواع کمپرسورهای کولر گازی به سه دسته تقسیم می‌شوند: کمپرسورهای روتاری، کمپرسورهای پیستونی یا رفت و برگشتی، کمپرسورهای اسکرال در ادامه به توضیح هر کدام از آنها می‌پردازیم.

کمپرسور روتاری کولر گازی

در فضاهای که حجم فشار و هوا بسیار بالا می‌باشد باید از کمپرسور روتاری کولر گازی اسفاده کرد زیرا دارای مکانیزم جابجایی مثبت و از نوع چرخشی است. که با گردش 360 درجه تیغه‌های کمپرسور عمل مکش و کمپرس ماده مبرد صورت می‌گیرد.

وقتی که گاز از دریچه ورودی وارد کمپرسور کولر گازی شد در اثر چرخش تیغه‌ها و برخورد با پره‌ها به سمت لوله‌های خروجی هدایت می‌شود. کمپرسور روتاری نسبت به کمپرسور پیستونی مصرف برق و صدای کمتری دارد؛ در کل کارآیی بیشتری به نسبت دگر کمپرسورها خواهد داشت.

کمپرسور روتاری با ظرفیت‌های 7000 تا 36000 بی تی یو تولید می‌شود و در فلات غربی، شمال غربی و شمال ایران بسیار پرمصرف می‌باشد. زیرا کولر گازی دارای کمپرسور روتاری مصرف بهینه‌تری و صدای کمتری دارد.

کمپرسور پیستونی کولر گازی

در کمپرسور پیستونی کولر گازی به وسیله یک پیستون که در داخل سیلندر قرار دارد برای فشرده کردن مبرد استفاده کرده‌اند. در واقع عملکردی مانند سیلند و پیستون اتومبیل دارد. کمپرسور پیستونی کولر گازی بیشتر در جاهای گرم مانند مناطق جنوبی و مرکزی ایران قابل استفاده است.

در کمپرسور پیستونی با هر بار رفت و برگشت پیستون مقداری از گاز مبرد موجود در محفظه کمپرسور به درون سیلندر کشیده شده تحت تراکم قرار می‌گیرد و با فشار به درون سیستم می‌رود؛ به همین دلیل به آن کمپرسور رفت و برگشت نیز می‌گویند. ظرفیت کمپرسور پیستونی بین 18000 تا 36000 بی تی یو بوده و تنها مشکل آن داشتن صدای زیاد در حین کار کردن است.

کمپرسور اسکرال کولر گازی

در درون کمپرسور اسکرال کولر گازی دو مارپیچ وجود دارد که حرکت مخالف آنها بدین شکل که یکی از مارپیچ‌ها ثابت و دیگری متحرک است باعث می‌شود گاز فشرده شود؛ به همین جهت به آن کمپرسور مارپیچی نیز گفته می‌شود. کمپرسور اسکرال مزایایی زیادی دارد مانند راندمان بالا، صدای کم و طول عمر زیاد است کولر گازی ساخت ایران که چنین قابلیت‌های دارد با قیمت پایینی نیز به بازار عرضه می‌شوند در صورتی که نوع خارجی کمپرسور اسکرال قیمت بیشتری دارد.

داکت اسپلیت

داکت اسپلیت در واقع مانند کولر گازی کار خنک کردن محیط را انجام خواهد داد اما هر کدام وظیفه خود را به صورت کاملا متفاوت انجام می‌دهند. کولر گازی به وسیله همان کمپرسوری که دارد ولی داکت اسپلیت یک فن کوئل داخلی می‌باشد که در سقف جاسازی شده که به هواساز و یا یونیت داخلی معرف است؛ که به وسیله آن هوا را خنک می‌کند.

داکت اسپلیت دارای یک بخش خارجی نیز می‌باشد که به کندانسور یا یونیت خارجی معروف است و ظیفه تامین هوا را دارد. این سیستم به وسیله کانال‌های به تمام نقاط خانه متناسب با سلیقه صاحبخانه کشیده شده تا تمام اتاق‌ها و سالن‌های شما به‌طور یکنواخت دارای هوای مطبوع باشند.

از مهمترین ویژگی‌های داکت اسپلیت این است که شما از طریق ترموستاتی که برروی دیوار هر اتاق تعبیه شده می‌توانید درجه ااق خود را تغییر دهید؛ و دمای هر اتاق با اتاق دیگر می‌تواند متفاوت باشد؛ این سیستم بیشتر برای خانه‌های که مساحت زیادی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا هزینه انرژی و نصب و تعمیر آنها بالاست.

نحوه‌ی عملکرد داکت اسپلیت

عملکرد داکت اسپلیت به گونه‌ای است که در درون آن یونیت داخلی قرار داده‌اند که وظیفه مکش هوا را به داخل و ایجاد سرمایش و یا گرمایش را نجام می‌دهد. سرمایش این سیستم همچون کولر گازی می‌باشد بدین شکل که گاز مبرد از لوله‌های اواپراتور عبور می‌کند و به تبخیر و برودت تبدیل می‌شود.هوا را از محیط می‌گیرد و بعد از این که خنک شد دوباره به محیط برمی‌گرداند. بدین ترتیب اگر می‌خواهید محیط خود را به راحتی خنک کنید و هزینه‌های آن برای شما اهمیتی ندارد بهترین گزینه داکت اسپلیت است. این سیستم می‌تواند همزمان کار گرمایش محیط شما را نیز انجام دهد.

این سیستم عمل گرمایشی خود را به دو روش انجام می‌دهد یکی بدین صورت که از انرژی الکتریکی استفاده کند که این روش هزینه بالایی دارد و زیاد توصیه نمی‌شود اما روش دوم این است که برخلاف روش اول از سیکل تراکمی استفاده نمی‌‌کنند.

بلکه از آب گرمی که پکیج یا موتورخانه تولید می‌کند استفاده کرده و آن را به کویل دستگاه وصل می‌کنند تا هوا با عبور از کویل دستگاه گرم شده و به محیط پرتاب می‌شود؛ این روش عمومی‌تر بوده و بسیار کم هزینه می‌باشد. در کل سرمایش داکت اسپلیت با برق و گرمایش آن با گاز انجام می‌شود.

مزایای داکت اسپلیت

در کنار معایبی که گفته شد این سیسم دارای مزایایی زیادی می‌باشد که در اینجا برای شما شرح می‌دهیم:

  • امکان استفاده در گرم‌ترین نقاط کشور
  • داشتن فیلتر تهویه ضد قارچ و قابل شستشو
  • توانایی تهویه فضاهای مختلف به صورت هم‌زمان
  • امکان استفاده از سیستم گرمایش منزل برای ایجاد گرمایش،
  • امکان استفاده از ترموستات محیطی در اتاق‌ها مختلف با درجات متنوع
  • مناسب برای هر دو منظور گرمایشی و سرمایشی بدون وابستگی به اواپرتور برای فعالیت
  • نداشتن سیستم رادیاتور و لوله کشی
  • امکان استفاده در محیط‌های کوچک و بزرگ
  • نداشتن کانال‌های عمودی مانند کولر آبی و امکان استفاده از آن در سقف کاذب
  • قابل استفاده در گرم‌ترین و سردترین مناطق
  • استقلال داشتن هر اتاق و سالن برای تنظیم دما
  • دسترسی مناسب برای تعمیرات