آب پخش کن برج خنک کننده

دسته بندی ها
    برند

      محصولات

      آب پخش کن برج خنک کننده Cooling Tower Sprinkler Head :

      آب پخش کن برج خنک کننده (Sprinkler Head) یا اسپرینکلر، قطعه ای است که در قسمت مرکزی برج خنک کننده گرد قرار گرفته است. این بخش با فشار پمپ به چرخش درآمده و آب را در برج خنک کننده توزیع می نماید.

      اسپرینلکر ، آب پخش کن ، آبگردان برج خنک کننده همگی یک قطعه هستند که نامهای مختلفی را در بین فعالان تهویه مطبوع به خود گرفته است .

      اسپرینکلر یا آب پخش کن برج خنک‌کننده چگونه کار می کند ؟

      وظیفه آب پخش کن این است که آب گرم را به صورت یکنواخت و ریز روی شبکه های مشبک یا پرکننده های برج پخش کند. این کار باعث می شود که آب با هوای خشک محیط تماس بیشتری داشته باشد و انرژی حرارتی خود را به آن انتقال دهد. بنابراین دمای آب کاهش یافته و آب خنک تولید می شود.

      آب پخش کن از چه اجزایی تشکیل شده است ؟

      اسپرینکلر از دو بخش اصلی تشکیل شده است

      قسمت ثابت اسپرینکلر استاتور stator

      قسمت متحرک اسپرینکلر روتور rotor

      اسپرینکلر در برج خنک کننده دارای دو قسمت کلی و مهم می باشد. قسمت اول در اسپرینکلر قسمت ثابت ای تجهیز می باشد که بر روی لوله اصلی ورودی کولینگ تاور بسته می شود. قسمت دوم اسپرینکلر بخش روتور یا دوار می باشد که به وسیله بلبرینگ به بخش ثابت یا همان استاتور مرتبط شده است  ( در اسپرینکلر سایز بالای ۴ اینچ از یک بخش روغن کاری (lubricant) جهت چرخش روان اسپرینکلر یا آب پخش کن استفاده می شود ) . در سایزهای بالا اسپرینکلر به دلیل فشار و دبی بالای آب در ورودی به آب پخش کن ، این تجهیز مجهز به یک ورودی جهت افزودن روغن می باشد. لازم به ذکر است لوله های توزیع کننده آب در برج خنک کننده روی این قسمت سوار می شوند

      انواع آب پخش کن  برج خنک کننده :

      آب پخش کن (اسپرینکلر) با توجه به ظرفیت برودتی کولینگ تاور وظیفه توزیع آب به میزان معینی از دبی آب در گردش را برعهده دارد. بر این اساس اسپرینکلر برج خنک کن در سایزهای متنوع طراحی و به کار برده می شود. به منظور تعیین سایز ورودی و خروجی آب در آب پخش کن باید به میزان دبی آب در گردش در کولینگ تاور دقت نمود.

      براساس میزان دبی برج خنک کننده، اسپرینکلر(آب پخش کن) در دسته بندی سایزهای متفاوت قرار می گردد که از سایز ۲ اینچ تا سایز ۱۲ اینچ قابل تولید و طراحی می باشد.

      اسپرینکلر در انواع متریال مختلف فلزی و پلیمری تولید و عرضه می شود. در واقع براساس میزان دبی آب در گردش، ظرفیت برودتی، سایز اتصالات، فشار کاری و نوع کاربری اسپرینکلر در انواع مختلفی تولید و عرضه می گردد که هر یک مزایا و معایبی خاصی دارد که در زیر به طور مفصل به شرح آن خواهیم پرداخت.

      انواع آب پخش کن برج خنک کننده را از لحاظ متریال مواد ساخته شده به سه گروه زیر تقسیم کرد :

      • آب پخش کن آلومینیومی
      • آب پخش کن برنجی
      • آب پخش کن پلاستیکی

       آب پخش کن آلومینیومی

      آب پخش کن برج خنک کننده آلومینیومی با استفاده از شمش خام آلومینیوم (aluminium alloy) ساخته می شود . اسپرینکلر آلومینیومی بیشترین کاربرد در برجهای خنک کننده را دارد . این نوع از آب پخش کن برج خنک کننده از سایز ۲ اینچ الی ۱۲ اینچ توسط دستگاه تراشکاری در دو نوع رزوه ای و پیچ خودکار تولید و عرضه می گردد.

      مزایای اسپرینکلر آلومینیوم:

      سبک و با دوام

      فشار کاری کم و در نتیجه مصرف انرژی کمتر

      مقرون به صرفه بودن اقتصادی نسبت به انواع اسپرینکلر برنجی، استیل و چدن

      دارای سیستم روغن کاری در سایزهای بالای ۴ اینچ

      نصب آسان و راحت در هر دوره تعمیرات و نگهداری برج خنک کننده

       آب پخش کن برنجی

      این نوع از آب پخش کن برج خنک کننده به جرئت بهترین متریال در تولید و طراحی سیستم پاشش آب محسوب می شود. اسپرینکلر برنجی برج خنک کننده همانند آلومینیوم به صورت تراشکاری تولید و طراحی می گردد. از مهمترین مزایای اسپرینکلر برنجی می توان به دوام بالا، عدم رسوب گرفتگی، عدم گیرپاژ (گرفتی شدید قسمت گردان) و همچنین کارکرد روان و بدون صدا نیز اشاره نمود. البته قیمت اسپرینکلر برنجی در مقایسه با سایر متریال تولیدی بسیار متفاوت خواهد بود.

      مزایای اسپرینکلر برنجی برج خنک کننده

      عدم رسوب پذیری اسپرینکلر نسبت به تبخیر و گردش آب دائم در کولینگ تاور

      مقاومت بالا در برابر خوردگی و پوسیدگی در مقابل آب

      طول عمر بالا و مقاومت بالا در نیروهای حاصل از جریان لزجت آب در گردش

      مقاومت بالا در برابر فشار آب در ورودی برج خنک کننده

      دارای سیستم روغن کاری در سایزهای بالای ۳ اینچ

      آب پخش کن پلاستیکی برج خنک کننده

      اسپرینکلر یا آب پخش کن پلاستیکی برج خنک کن یکی دیگر از انواع آب گردان کولینگ تاور محسوب می شود که بیشتر به دلیل رسوب پذیری کم و دوام بالا در انواع کولینگ تاور با دبی آب در گردش پایین مورد استفاده قرار می گیرد. متریال به کار رفته در تولید این نوع آب پخش کن از متریال پلی پروپیلن و با روش تزریق پلاستیک صورت می پذیرد.

      به دلیل مقاومت کم در مقابل تحمل فشار خط جریان آب این نوع از اسپرینکلر برج خنک کن بیشتر در سایزهای کوچک ۲اینچ الی ۴ اینچ تولید و ارائه می شود. نوع اتصال این مدل از آب پخش کن برج خنک کننده به صورت رزوه ای از داخل می باشد.

      انواع آب پخش کن آلومینیومی برج خنک کننده

      آب پخش کن برج خنک کننده انواع محتلفی دارند که از نظر سایز اتصال به لوله ورودی آب به برج خنک کننده دسته بندی می شوند

      • آب پخش کن آلومینیومی 2 اینچ
      • آب پخش کن آلومینیومی 3 اینچ
      • آب پخش کن آلومینیومی 4 اینچ
      • آب پخش کن آلومینیومی 5 اینچ
      • آب پخش کن آلومینیومی 6 اینچ
      • آب پخش کن آلومینیومی 8 اینچ
      • آب پخش کن آلومینیومی 10 اینچ

      قیمت آب پخش کن برج خنک کننده

      سایز ورودی سایز خروجی تعداد خروجی قیمت
      اینچ میلیمتر اینچ میلیمتر
      آب پخش کن آلومینیوم تراشکاری 2 اینچ 2 63 1 32 4  تماس بگیرید
      آب پخش کن آلومینیوم تراشکاری 3 اینچ 3 90 1-1/4 40 6  تماس بگیرید
      آب پخش کن آلومینیوم تراشکاری 4 اینچ 4 110 1-1/2 50 6  تماس بگیرید
      آب پخش کن آلومینیوم تراشکاری 5 اینچ 5 125 2 63 4  تماس بگیرید
      آب پخش کن آلومینیوم تراشکاری 6 اینچ 6 160 2-1/2 75 4  تماس بگیرید
      آب پخش کن آلومینیوم تراشکاری 8 اینچ 8 200 3 90 6  تماس بگیرید

      روش نصب و استفاده از آب پخش کن برج خنک کننده

      روش نصب و استفاده از آب پخش کن برج خنک کننده به شرح زیر است:

      • ابتدا آب پخش کن را به لوله گردش آب متصل کنید. اگر اتصال رزوه ای است، از نوار تفلون برای آب بندی استفاده کنید. اگر اتصال ساده است، از چسب یا خار برای آب بندی استفاده کنید.
      • سپس آب پخش کن را به قسمت بالای برج خنک کننده نصب کنید. اگر آب پخش کن مخروطی است، باید آن را در مرکز برج قرار دهید. اگر آب پخش کن مکعبی است، باید آن را در گوشه های برج قرار دهید.
      • سپس لوله های خروجی آب پخش کن را به نازل ها یا سوراخ های موجود بر روی پکینگ متصل کنید. اگر نازل ها فانوسی هستند، باید آن ها را به گونه ای قرار دهید که آب را به صورت مخروطی پاشش دهند. اگر سوراخ ها کوچک هستند، باید آن ها را به گونه ای قرار دهید که آب را به صورت نقطه ای پاشش دهند.
      • سپس فشار آب را با توجه به مشخصات آب پخش کن تنظیم کنید. اگر فشار آب کم باشد، ممکن است آب پخش کن به خوبی چرخش نکند و آب را به صورت ناهمگن توزیع کند. اگر فشار آب زیاد باشد، ممکن است آب پخش کن یا لوله ها شکسته شوند.
      • سپس برج خنک کننده را روشن کنید و عملکرد آب پخش کن را بررسی کنید. اگر آب پخش کن به خوبی چرخش کرده و آب را به صورت یکنواخت و همگن بر روی پکینگ توزیع کرده باشد، نصب و استفاده از آب پخش کن موفقیت آمیز بوده است.

      نکات مهم در خرید و انتخاب آب پخش کن برج خنک کننده

      برای خرید و انتخاب آب پخش کن برج خنک کننده باید به نکات زیر توجه کنید:

      • مطابقت آب پخش کن با نوع و سایز برج خنک کننده
      • کیفیت و مقاومت جنس مواد آب پخش کن
      • تعداد و شکل خروجی ها و نازل های آب پخش کن
      • نوع و سایز اتصال آب پخش کن به لوله گردش آب
      • فشار کاری آب پخش کن و توانایی تنظیم آن
      • قیمت و گارانتی آب پخش کن
      • نام و اعتبار برند و فروشنده آب پخش کن

      خلاصه و نتیجه گیری

      در این مطلب به بررسی آب پخش کن برج خنک کننده پرداختیم و انواع، مشخصات، مزایا و معایب، فواید و مشکلات، روش نصب و استفاده و نکات مهم در خرید و انتخاب آن را مورد بحث قرار دادیم. آب پخش کن برج خنک کننده یکی از قطعات اساسی و مهم برج خنک کننده است که وظیفه توزیع و پاشش آب را بر عهده دارد. این قطعه باعث می شود که آب با سطح بیشتری از هوا در تماس باشد و در نتیجه خنک شود. برای خرید و استفاده از آب پخش کن برج خنک کننده باید به مواردی که در این مقاله ذکر شد توجه کنید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید و کاربردی باشد. اگر هر سوالی داشتید و این مطلب نتوانست نیاز شما را برطرف کند با کارشناسان ما در مسترکول تماس بگیرید

      پرسش های متداول درباره آب پخش کن برج خنک کننده و پاسخ آن ها

      • آب پخش کن برج خنک کننده چگونه کار می کند؟

      آب پخش کن برج خنک کننده با دریافت آب گرم از لوله گردش آب، آن را از طریق خروجی ها و نازل های خود بر روی پکینگ برج خنک کننده توزیع می کند. این کار باعث می شود که آب با سطح بیشتری از هوا در تماس باشد و حرارت خود را به هوا واگذار کند. آب خنک شده سپس از طریق لوله های بازگشت به مخزن آب برمی گردد و دوباره به سیستم گرمایشی ارسال می شود.

      • آب پخش کن برج خنک کننده چه تاثیری بر روی بازده خنک کنندگی برج دارد؟

      آب پخش کن برج خنک کننده تاثیر مستقیم بر روی بازده خنک کنندگی برج دارد. هر چه آب پخش کن بتواند آب را به صورت یکنواخت و همگن بر روی پکینگ توزیع کند، سطح تماس آب و هوا بیشتر می شود و در نتیجه خنک کنندگی بیشتر می شود. برعکس، هر چه آب پخش کن نتواند آب را به صورت ناهمگن و نامنظم بر روی پکینگ توزیع کند، سطح تماس آب و هوا کمتر می شود و در نتیجه خنک کنندگی کمتر می شود.

      • آب پخش کن برج خنک کننده چه تاثیری بر روی مصرف آب و انرژی برج دارد؟

      آب پخش کن برج خنک کننده تاثیر مستقیم بر روی مصرف آب و انرژی برج دارد. هر چه آب پخش کن بتواند آب را به صورت کارآمد و با کیفیت بالا توزیع کند، مصرف آب و انرژی برج کمتر می شود. برعکس، هر چه آب پخش کن نتواند آب را به صورت کارآمد و با کیفیت بالا توزیع کند، مصرف آب و انرژی برج بیشتر می شود.

      • آب پخش کن برج خنک کننده چه تاثیری بر روی زمان و هزینه تعمیر و نگهداری برج دارد؟

      آب پخش کن برج خنک کننده تاثیر مستقیم بر روی زمان و هزینه تعمیر و نگهداری برج دارد. هر چه آب پخش کن دارای جنس مواد مقاوم و با کیفیت باشد، زمان و هزینه تعمیر و نگهداری برج کمتر می شود. برعکس، هر چه آب پخش کن دارای جنس مواد ضعیف و با کیفیت پایین باشد، زمان و هزینه تعمیر و نگهداری برج بیشتر می شود.

      • آب پخش کن برج خنک کننده چه تاثیری بر روی عمر مفید برج و قطعات آن دارد؟

      آب پخش کن برج خنک کننده تاثیر مستقیم بر روی عمر مفید برج و قطعات آن دارد. هر چقدر آب پخش کن دارای جنس مواد مقاوم و با کیفیت باشد، عمر مفید برج و قطعات آن بیشتر می شود. برعکس، هر چه آب پخش کن دارای جنس مواد ضعیف و با کیفیت پایین باشد، عمر مفید برج و قطعات آن کمتر می شود.

      منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید
      سبد خرید
      برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
      دسته بندی محصولات